Μακέτες πάνε κι έρχονται αλλά το γήπεδο αγνοείται

Το σύγχρονο γεφύρι της Aρτας βρίσκεται στην Αττική και δεν είναι άλλο από το νέο γήπεδο του «τριφυλλιού»

Ολα τριγύρω χτίζονται (OAKA, Γουδή, Παπάγου, Χολαργός, Γαλάτσι, Ελαιώνας, Ελληνικό, Βοτανικός) και όλα μακέτες μένουν με εξαίρεση το ιστορικό αλλά ξεπερασμένο «Απόστολος Νικολαΐδης»! Το σύγχρονο γιοφύρι της Αρτας βρίσκεται στην Αττική και δεν είναι άλλο από το «νέο γήπεδο Παναθηναϊκού». Πρόκειται για... πονεμένη ποδοσφαιρική ιστορία που ανά τακτά διαστήματα βγαίνει στο προσκήνιο, κυρίως για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, και γρήγορα θάβεται μαζί με τα όνειρα των φιλάθλων του «τριφυλλιού» για την κατασκευή ενός σύγχρονου σταδίου που θα στεγάσει την ομάδα τους.

Τα πηγαινέλα της υποψήφιας έδρας ζαλίζουν και τον πιο ψύχραιμο φίλο του Παναθηναϊκού, ο οποίος έχει βαρεθεί να ακούει λόγια και υποσχέσεις και στο τέλος να μένουν στον υπολογιστή του μόνο οι εντυπωσιακές και πολύχρωμες μακέτες. Την τελευταία διετία υπάρχει πάντως μια σημαντική διαφορά στο πρότζεκτ «γήπεδο Παναθηναϊκού»: η πολιτική ηγεσία του αθλητισμού συζητάει τις προτάσεις του ιδιοκτήτη της ΚΑΕ Παναθηναϊκός Δημήτρη Γιαννακόπουλου, ο οποίος έχει μπει μπροστάρης για τη δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων που θα στεγάσουν όλα τα τμήματα (επαγγελματικά και ερασιτεχνικά) της ομάδας.

Σε πρώτο πλάνο μέχρι τις αρχές του έτους ήταν το πρότζεκτ με την ονομασία «Athens Alive» στο ΟΑΚΑ και εδώ και λίγους μήνες ψήνεται η μεταστέγαση ολόκληρου του κλαμπ Παναθηναϊκός στον Βοτανικό. Λύση που ενδεχομένως να είχε ολοκληρωθεί εάν την είχαν στηρίξει οι παράγοντες της πολυμετοχικότητας στην «πράσινη» ΠΑΕ. Τα τότε σχέδια ναυάγησαν, όπως ναυάγησε και το όλο εγχείρημα που ήθελε το «τριφύλλι» πιο ισχυρό και από την Τσέλσι του Αμπράμοβιτς.

Πενήντα χρόνια φαγούρα

Πού θα κάτσει τελικά η πράσινη μπίλια στο... τερέν της Αττικής για το γήπεδο του Παναθηναϊκού δεν γνωρίζει κανείς. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ομάδα θα χρησιμοποιεί μέχρι νεωτέρας για έδρα της το αχανές ΟΑΚΑ και ως εναλλακτική λύση υπάρχει η Λεωφόρος, ένα γήπεδο που σε καμία περίπτωση δεν πληροί τις προϋποθέσεις για να αγωνίζεται σε αυτό το μεγαλύτερο κλαμπ της πρωτεύουσας. Σχεδόν πέντε δεκαετίες κρατάει αυτή η κολόνια και ο Παναθηναϊκός μεταφέρεται από περιοχή σε περιοχή του λεκανοπεδίου για να στεγαστεί, αλλά στην ουσία δεν έχει γίνει ούτε ένα βήμα ως προς την επίλυση του γηπεδικού του προβλήματος.

Όλο το πρότζεκτ «νέο γήπεδο Παναθηναϊκού» ξεκίνησε τη μαύρη επταετία. Συγκεκριμένα το 1971 συζητήθηκε για πρώτη φορά η μετατροπή της Λεωφόρου σε έδρα 45.000 θέσεων. Τα αρχικά σχέδια μπλόκαραν στο τότε υπουργείο Δικαιοσύνης, ενώ τον Σεπτέμβρη του ’72 έγιναν συζητήσεις για κατασκευή νέου γηπέδου με βοηθητικό και γήπεδο μπάσκετ στου Παπάγου, στο Γουδή ή στον Χολαργό. Ποια θα ήταν η χωρητικότητα του σταδίου; Είχε ειπωθεί πως θα χτιζόταν γήπεδο 100.000 θέσεων! Ολα έμειναν στα λόγια…

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70, επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο Ερασιτέχνης Παναθηναϊκός κατέθεσε πρόταση για κατασκευή μιας νέας εξέδρας χωρητικότητας 15.000 θέσεων στο «Απ. Νικολαΐδης» στην πλευρά της Τσόχα. Η απάντηση της πολιτείας ήταν αρνητική.

Επί υπουργίας Στέφανου Μάνου στο ΥΠΕΧΩΔΕ προτάθηκε για πρώτη φορά στον Ερασιτέχνη έκταση στο Γουδή με αντάλλαγμα τη Λεωφόρο. Η διοίκηση του ΑΟ αντέδρασε απορρίπτοντας την πρόταση και ακούστηκε για πρώτη φορά η ατάκα «…δίνουμε γήπεδο, θέλουμε γήπεδο κι όχι χωράφι».

Τη δεκαετία του ’80 ο Παναθηναϊκός αφήνει τη Λεωφόρο και μετακομίζει στο ΟΑΚΑ, όμως το στάδιο του Αμαρουσίου είναι αφιλόξενο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μετατραπεί σε καυτή ποδοσφαιρική έδρα. Πριν από περίπου 30 χρόνια ο τότε πρόεδρος της ΠΑΕ Γιώργος Βαρδινογιάννης επανέφερε στο κάδρο το Γουδή για γήπεδο 55.000 θέσεων. Εγιναν συζητήσεις με τον τότε υπουργό Εθνικής Αμυνας Γιάννη Βαρβιτσιώτη χωρίς να έχουν ουσία ως προς την υλοποίηση του εγχειρήματος. Υπήρξαν και αντιδράσεις από τους όμορους δήμους και το θέμα σταμάτησε εκεί. Επανήλθε όμως και πάλι στο προσκήνιο τρία τέσσερα χρόνια μετά. Επί υπουργίας Ακη

Τσοχατζόπουλου στο Εθνικής Αμυνας ξεκίνησαν νέες συζητήσεις για κατασκευή γηπέδου μέσα σε έκταση στο Αλσος Στρατού. Στο τραπέζι έπεφτε πάντα ως αντιστάθμισμα η παραχώρηση της Λεωφόρου, αλλά βγήκαν στην επιφάνεια αντιδράσεις μέσα από τον σύλλογο και τα σχέδια έμειναν στο συρτάρι. Εκείνη την περίοδο είχε συμφωνηθεί (προφορικά) η μεταφορά όλων των εγκαταστάσεων του Παναθηναϊκού στο Γουδή.

Μονίμως στο κάδρο

Την περίοδο 2001-2002 επέστρεψε στο κάδρο (τι άλλο;) η λύση στο Γουδή, καθώς το ΟΑΚΑ δεν ήταν έδρα ούτε με 30-35.000 κόσμο στις εξέδρες. Ο πρόεδρος της ΠΑΕ Αγγελος Φιλιππίδης απέστειλε επιστολή τον Ιούλιο του 2001 στον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη με την οποία ζητούσε την παραχώρηση 200 στρεμμάτων στην περιοχή. Στο θέμα ενεπλάκη ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης, ο οποίος αρνήθηκε να συναινέσει υποστηρίζοντας πως δεν μπορεί να κατασκευαστεί γήπεδο μέσα σε μητροπολιτικό πάρκο. Ο Λαλιώτης πρότεινε να βρεθεί άλλη περιοχή και τότε ακούγονται για πρώτη φορά το Ελληνικό και το Γαλάτσι.

Κατακαλόκαιρο της ίδιας περιόδου (Αύγουστος του ’01) κατέθεσε τη δική του πρόταση ο τότε δήμαρχος της Αθήνας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο οποίος «πέταξε» με ελικόπτερο πάνω από τον Ελαιώνα και… τσέκαρε μαζί με τον Φιλιππίδη έκταση που θα μπορούσε να στεγάσει τις γηπεδικές εγκαταστάσεις της ομάδας. Τελικά έμειναν μόνο οι αναμνηστικές φωτογραφίες και η μουρμούρα των φιλάθλων της ομάδας που ήταν αρνητικοί σε αυτή την προοπτική.

Εναν μήνα αργότερα ο Κ. Λαλιώτης έδωσε τα χέρια με τον Βαρδή Βαρδινογιάννη για να κατασκευαστεί η έδρα του «τριφυλλιού» σε έκταση του αεροδρομίου στο Ελληνικό. Προτού καν ωριμάσουν οι συνθήκες εξέλιξης του έργου εκδηλώθηκαν αντιδράσεις από τέσσερις όμορους δήμους. Φωνές ακούστηκαν και μέσα στον σύλλογο. «Δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουμε στη Νομαρχία Πειραιά για να παίρνουμε άδεια διεξαγωγής αγώνα του Παναθηναϊκού μας» είχε ειπωθεί μεταξύ άλλων. Οπότε πάει και το Ελληνικό για εκείνη την περίοδο.

Ο χρόνος πίεζε τη διοίκηση του Παναθηναϊκού καθώς έπρεπε να φύγει από το ΟΑΚΑ το οποίο θα ήταν το κέντρο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 και έπρεπε να κλείσει για να ξεκινήσουν τα έργα ανακατασκευής του. Λύση δεν βρισκόταν και η διοίκηση της ΠΑΕ προχώρησε σε γενικό «λίφτινγκ» του «Απ. Νικολαΐδης» με κόστος 6 εκατ. ευρώ.

Από τον Λιάνη στην Ντόρα

Κάπου μεταξύ των προτάσεων για Γουδή και Ελληνικό είχαν κατατεθεί σχέδια για κατασκευή νέου γηπέδου στον χώρο όπου βρίσκεται η ιστορική έδρα της ομάδας. Τα πλάνα προέβλεπαν γήπεδο χωρητικότητας 35.000 θέσεων με αλλαγή της φοράς, υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και απαλλοτρίωση της Τσόχα και των παρακείμενων σχολείων. Το κόστος του έργου θα ξεπερνούσε τα 60-70 εκατ. ευρώ, αλλά δεν έγινε καν έρευνα για τη χρηματοδότησή του καθώς η πρόταση απορρίφθηκε. Και μετά την απόρριψη, ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιώργος Λιάνης πρότεινε ο Παναθηναϊκός να κάνει μόνιμη έδρα του το ΟΑΚΑ.

Τη διετία 2003-2004 η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου άνοιξε νέο κύκλο συζήτησης για το Γουδή. Και προτού στηθεί η εκλογική κάλπη την προεκλογική περίοδο του 2004, ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος προανήγγειλε τη σύσταση της εταιρείας Γουδή ΑΕ αλλά και πάλι… τζίφος.

Με το πρότζεκτ «γήπεδο Παναθηναϊκού» ασχολήθηκε και ο επόμενος ΥΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, ο οποίος ανέφερε και στήριξε ως λύση το Ελληνικό με κατασκευή ποδοσφαιρικού γηπέδου, αθλητικού κέντρου για τον Ερασιτέχνη και εμπορικού κέντρου που θα το εκμεταλλευόταν ο ΑΟ. Οταν ξεφούσκωσε και η προοπτική για γήπεδο στο Ελληνικό, η Ντόρα Μπακογιάννη ως δήμαρχος της Αθήνας πρότεινε τη δημιουργία αθλητικού κέντρου στον Βοτανικό. Το 2006 κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία της «διπλής ανάπλασης» με πλάνο να είναι έτοιμο το γήπεδο το 2008, στα 100 χρόνια του συλλόγου! Το έργο μπλόκαρε αρχικά λόγω προσφυγών στο ΣτΕ αλλά το 2008 ο Παναθηναϊκός είχε κερδίσει όλες τις δικαστικές μάχες. Η καθαρή προοπτική του Βοτανικού συνέπεσε με την πολυμετοχικότητα και τα σχέδια έμειναν και πάλι στα συρτάρια της ΠΑΕ.

Τον Δεκέμβριο του 2013 το Παναθηναϊκό Κίνημα πρότεινε την ανακατασκευή της Λεωφόρου στα πρότυπα του νέου «Σαν Μαμές» της Αθλέτικ Μπιλμπάο, αλλά η λύση ήταν ανέφικτη. Εναν χρόνο αργότερα ΠΑΕ και Ερασιτέχνης παρουσίασαν πλάνο αναδόμησης της Λεωφόρου, με διπλή λυόμενη κερκίδα χωρητικότητας 22.000 θέσεων. Βάφτηκαν τα κάγκελα, φτιάχτηκαν οι τουαλέτες και πέντε έξι ψευτοσουίτες. Κι αυτό ήταν όλο...

Το 2017 η κυβέρνηση επανέφερε το πλάνο για γήπεδο 35.000 θέσεων στο Γουδή, όμως άμεσα προέκυψαν αντιδράσεις. Επόμενο πρότζεκτ ήταν το «Athens Alive» στο ΟΑΚΑ, το οποίο είχε χρονοβόρες διαδικασίες και η κουβέντα πλέον γίνεται για τον Βοτανικό.

Τι κρατάμε απ’ όλα αυτά: ο Παναθηναϊκός έχει σβήσει 111 κεράκια και ακόμη αναζητά τρόπο να αποκτήσει ένα δικό του σύγχρονο γήπεδο…

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.